26/6/09

Cooperar i divertir-se: fem fotonovel·les!

Ja fa uns anys que, com a treball de final de curs, els alumnes de 6è realitzen una fotonovel·la amb un programa de presentacions.

Els alumnes s'han reunit per grups, han pensat un argument, i s'han reparteixen les feines:
  • El guionista ha redactat l'argument i el guió tècnic.
  • El director de fotografia ha pensat quin seria el millor tipus de pla per a cada imatge i ha redactat el guió tècnic.
  • El productor s'ha encarregat de cercar les localitzacions, les disfresses, l'atrezzo...
  • i el director... ho ha coordinat tot.
És una activitat que els encanta i s'esforcen al màxim... Els ajuda a aprendre a treballar en grup, a assumir responsabilitats, a superar dificultats... aprenen moltes coses sobre les còmics i el món del cinema... i un munt sobre noves tecnologies: presentacions, treball amb imatges, gestió de fitxers...

Curs 2008-2009: Aquest any, com a novetat, també les hem col·locat a l'Slideshare, des d'on podem deixar comentaris.

Curs 2009-2010: Aquest curs les hem fet en anglès i amb música de fons! Us haureu de descarregar el fitxer comprimit i descomprimir-ho en el vostre ordinador.



Prepareu les crispetes i... acció!

21/6/09

Fem projectes amb l'Scracth!

Els alumnes de 4t de primària ja han acabat els seus projectes d'Scratch!

En algun cas l'alumne ha hagut de resoldre problemes que en un principi no s'havia platejat, i ha buscat un company que ja l'hagués resolt, o una fitxa que l'ajudés. En d'altres casos, el mateix treball de l'alumne ha anat fent que la idea inicial hagi estat millorada. D'altres demostren una creativitat i imaginació que, veritablement, em superen. En la majoria, una simple indicació del mestre o d'un company suposava una nova activació mental, i proves i més proves fins aconseguir allò que l'alumne s'havia proposat.

Tota una experiència, per ells i per als que ho hem pogut viure des de l'aula!

Gracies, nois i noies, per el vostre treball i esforç! I gracies també, i molt especialment, a la Mireia i a la Núria, les altres mestres d'informàtica, que no han tingut por de tirar-se a la piscina en un projecte tant arriscat.

Tots els nens i nenes han treballat amb il·lusió i esforç, i per tant, tots tenen molt de mèrit. Felicitats a tots!

Podeu veure'ls aquí!

Recordeu que a l'entrada l'Scratch a l'escola, explico com apliquem el projecte a l'aula i a l'Scratch... aprendre a pensar, la filosofia del projecte.


20/6/09

Thunderbird i Lightning en Ubuntu

Thunderbird és el client de correu electrònic del projecte Mozilla.org. Com el seu germà Firefox, i altres programaris del projecte, són multiplataforma i de codi lliure. Ligthning és un complement per a al Thunderbird que ens permet gestionar calendaris i tasques. Per tant, un cop instal·lats i ben configurats ens permeten substituir l'Outlook de Micro$oft.

Les versions per a Windows s'instal·len sense problemes: primer instal·larem Thunderbird, i després, un cop baixat el complement del Lightning, anem al menú Eines>Complements, i procedirem a instal·lar-lo.

Realitzar una instal·lació de Thunderbird i Lightning a l'Ubuntu no seria més complicat si no fos què, per un problema de dependències no ben resolt, ens manca un paquet per al correcte funcionament de la parella. Procedirem així:

  • Instal·larem Thunderbird, i comprovarem que tot rutlli:
    $sudo aptitude install thunderbird
  • Instal·larem el paquet que ens manca:
    $sudo aptitude install libstdc++5
  • Descarregarem l'extensió de Lightning i procedirem a instal·lar-la des del Thunderbird: Eines>Complements. (No proveu de instal·lar-la amb l'aptitude, doncs no deu estar ben localitzada, i apareix en anglès).

Aquí els podeu veure en funcionament:


Estic preparant un altre entrada sobre el tema de sincronització de contactes i calendaris... per ben aviat!

Podeu seguir un fil dels fòrums d'Ubuntu sobre el tema.

9/6/09

Fem còmics a classe!

Stripgenerator ens permet crear tires de còmics molt fàcilment. Tenim a la nostra disposició tota una extensa galeria de personatges i objectes, i simplement arrossegant-los a la vinyeta corresponent, combinant-los, escrivint bafarades i textos narratius, podem crear les nostres pròpies historietes.

Si ens enregistrem, podem publicar-les a la seva web, com hem fet amb els alumnes de 5è. Ha estat ben senzill, i ells s'ho han passat pipa! Aquí els podeu veure!

Un cop publicada, tenim els típics codis per inserir-la en un bloc o allà on vulguem.

6/6/09

Ubuntu Netbook Remix a l'eeePC 1000H

Fa poc m'he "firat" i m'he comprat un Netbook, en concret, un ASUS eeePC 1000H. Buscava un portàtil portàtil, amb autonomia i pantalla de 10 polzades. El fet que porti Windows instal·lat no era un requeriment, però ja que he pagat la llicència el conservaré, doncs la veritat, va molt fi.

En un primer moment, per instalar-hi l'Ubuntu, vaig utilitzar Wubi una senzilla aplicació que permet instal·lar Ubuntu des de Windows, només introduint unes senzilles dades: unitat, espai a reservar al sistema, tipus d'Ubuntu a instal·lar (no hi ha Ubuntu remix), nom d'usuari... i endevant. Ell solet s'encarrega de tot!

Un cop instal·lat, tot i que el sistema semblava rutllar, vaig pensar que era una cosa massa, massa senzilla: no em deixava particionar, ni triar el sistema de fitxers (jo volia ext4, novetat de la Jaunty)... Vaig decidir desinstal·lar-lo i arriscar-me una mica més.

Així que em vaig descarregar Ubuntu 9.04 Netbook Remix, una versió optimitzada per a màquines amb el processador Atom (la majoria de Netbooks). Les instruccions per a la instal·lació són senzilles: descarregar-se un fitxer ".img" amb la imatge del sistema i convertir un llapis de memòria en arrencable tal com s'explica a l'enllaç anterior.

El procés d'instal·lació en aquest cas és com el d'altres versions d'Ubuntu, però molt més ràpid, al llegir els paquets del llapis de memòria. Vaig triar com a punt de muntatge el disc sda2 (la unitat d:) amb ext4 com a sistema de fitxers i sense àrea d'intercanvi.

L'aspecte de l'escriptori (si és que es pot anomenar així) em va desconcertar... tot i haver vist captures, reconec que no em vaig acostumar. Tant és així que vaig estar apunt de fer-me enredera, encara que el sistema era sensiblement més ràpid que l'Ubuntu tradicional (optimització? sistema de fitxers?). Sort que vaig descobrir una opció que permet canviar a l'escriptori tradicional, anant a Sistema>Preferencies>Canvia el mode d'escriptori. Ara si que sabia on era!


Així doncs tinc un sistema amb arrencada dual. Reconec que tinc un dics molt desaprofitat (a la imatge, veieu una captura de GParted tal i com el tinc en l'actualitat).


La idea, un cop testejat el sistema i comprovat que tot funcioni, és conservar Windows i Ubuntu Remix en dues particions petites, d'uns 20 Gb, i reservar la resta de l'espai per dades, consultables des dels dos sistemes. Ja us ho explicaré més endavant.

S'admeten suggerències!

5/6/09

Vídeo sobre el MIT i Scratch

Tecnópolis (Programa de TV de la Universitat Politècnica de València) ens presenta un vídeo sobre el MIT Medialab, en concret sobre el Lifelog Kindergarden Group (una cosa així com "tota la vida aprenent com a la guarderia"), que són el creadors de l'Scratch.

El vídeo és molt llarg (una hora), però val la pena, ja que ens presenta una sèrie de continguts força interessants:
  • Una entrevista amb Mitchel Resnick, director del MIT Medialab, que ens parla del perquè del Lifelog Kindergarden, tota una declaració de principis sobre filosofia educativa i metodologia en noves tecnologies.
  • Una presentació de l'entorn privilegiat del MIT, de les seves instal·lacions i els seus espais de treball.
  • Una entrevista en dues parts, on Andrés Monroy, un dels desenvolupadors de l'Scratch, ens presenta la seva feina al MIT i ens fa una aproximació al programa Scratch, a la seva Web i a la comunitat d'Scratchers.

visor-lifelong

Podeu veure també l'article relacionat.

Enfocar les noves tecnologies amb aquests platejaments globals ens ha de fer crèixer i millorar l'escola del segle XXI.

2/6/09

L'email del segle XXI?

Google treballa en el que s'ha començat a anomenar l'email del segle XXI, Google Wave.

Comunicació en temps real, vídeo, bloc, xarxa social... Sembla que de tot una mica es barreja en una eina que, sense posibilitat de provar-la ara mateix, i venint d'on ve, promet molt.

Haurem d'estar a l'aguait!

Compartir